Komputery w szkołach to nie wszystko
W sierpniu resort edukacji przeprowadził konsultacje w sprawie "Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji". Związek Cyfrowa Polska, czyli organizacja reprezentująca branżę cyfrową w Polsce skierowała swoje propozycje w ramach tych konsultacji.
Jak podkreślają eksperci Związku Cyfrowa Polska, stawką udanej cyfryzacji szkół jest podniesienie efektywności procesu edukacyjnego, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz oswajanie dzieci i młodzieży z technologią, która przyda się na rynku pracy. "Cyfryzacja edukacji to niezbędny krok, aby w pełni wykorzystywać potencjał szkoły. Dobrze wprowadzone technologie cyfrowe mogą umożliwić osiąganie coraz lepszych wyników i podnieść efektywność całego procesu edukacyjnego" – wskazał Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.
Jego zdaniem, "kadry mające wysokie umiejętności cyfrowe, są dziś bardzo potrzebne na rynku". "Cyfryzując szkołę, wspieramy przede wszystkim samych uczniów, ale także dbamy o rozwój całej polskiej gospodarki" – podkreślił.
Eksperci Związku poinformowali, że jednym z głównych obszarów, w których potrzebne są zmiany jest sprzęt. Podkreślają również, że choć w ostatnich latach wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt technologiczny znacznie się poprawiło, to wciąż istnieje wiele placówek które nie zostały zmodernizowane, a nierównomierne wyposażenie placówek edukacyjnych w nowoczesny sprzęt, wiąże się z nierównościami w systemie edukacji. Dlatego należy kontynuować proces doposażania szkół w sprzęt cyfrowy - wskazała organizacja, w piśmie skierowanym do minister edukacji.
Cyfrowa Polska zaapelowła także o rozszerzenie katalogu sprzętu i zadbanie nie tylko o szkolne komputery, ale też o takie urządzenia jak monitory interaktywne, monitory nabiurkowe, rzutniki oraz akcesoria, takie jak pamięci i dyski. W ocenie ekspertów, konieczne jest również określenie minimalnych standardów sprzętowych i polityki cyberbezpieczeństwa tak, aby do szkół trafiały tylko urządzenia bezpieczne, wydajne i trwałe.
Według ekspertów, potrzebna jest szeroka zmiana koncepcji pracowni komputerowej, która nie powinna być tylko pokojem z komputerami, ale także pracownią druku 3D, robotyki czy bezpieczeństwa w sieci.
Obszarem, który zdaniem ekspertów wymaga zmiany, są narzędzia do e-learningu. Organizacja podkreśla, że narzędzia te, umożliwiają swobodną naukę z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie, dzięki e-learning zdobywa ogromną popularność na całym świecie m.in. do nauki języków, "dlaczego by więc nie wykorzystać ich szerzej w szkole?" – zauważył Michał Kanownik, dodając, że "e-learning może być dużo tańszy, niż tradycyjna nauka".
Według ekspertów Cyfrowej Polski, należy zwrócić uwagę na potrzebę zwiększania kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli i rodziców. Ich zdaniem warto zadbać przede wszystkim o znajomość podstawowych zasad higieny cyfrowej. "Rodzice powinni być świadomi korzyści i zagrożeń związanych z technologią. Współpraca szkoły z rodzicami pozwoli na szersze i bardziej skuteczne wsparcie uczniów w ich rozwoju cyfrowym – podkreślił ekspert Cyfrowej Polski.
Cyfrowa Polska dodała, że zespół laureatów konkursu "Nauczyciel Roku", współpracujący ze Związjkiem w ramach Inicjatywy "Szkoła 4.0", pracuje nad rekomendacjami dotyczącymi cyfrowej transformacji edukacji, a wynik ich prac zostanie zaprezentowany resortowi edukacji jesienią.(PAP)
pab/ mark/